Followers

About Me

My photo
Johor Bahru | Mersing, Muslim, Malaysia
Walking freely wasn't a warranty for you can run.

Pages

Sunday, November 24, 2013

#TipsMenjadiManusiaTidakBodoh #1

Assalamualaikum.
 "Allah adalah sebaik-baik perancang"

"Kita hanya mampu merancang, Allah yang menentukan"

"Manusia hanya tahu cakap tapi tak semesti nya hadam/paham/aplikasi apa yang dia cakap"

Hai readers yang bijak2 semua, bertemu kita dalam segmen berkongsi #TipsMenjadiManusiaTidakBodoh #1

Nak jadi manusia tidak bodoh, mesti lah tahu merancang. Kita ni biasa sangat dah dengan first two phrase/quote kat atas tu. kan ? Maksud aku, biasa dengar dan biasa cakap. Tapi tak biasa fikir betul2 atau apply maksud disebalik quote2 tu. Senyum jela kalau setuju. Kerut je la dahi tu atau herot kan sikit mulut tu kalau tak setuju. Simple.

Orang yang paham dan apply dua quote diatas tu sangat bijak. Sebab 'planning' is the one of most important step in any situation.

Tak semestinya budak admin or management yang dapat dean list tu je yang kita cakap bijak merancang. Budak science pun ada belajar management okay ! Budak aquaculture pun ada belajar planning. (aku)

So, basically semua tahu apa tu planning. Fulltime housewife pun kena planning nak masak apa pukul berapa nak bangun kemas rumah semua. Faris umur tiga tahun pun tahu selepas tidur petang dia nak main basikal. Planning is everywhere & everytime guys.

Beza dia, tak semua orang paham dan terima risiko perancangan itu. Tak semua bersedia terima kegagalan. Tak semua housewife boleh terima kalau family dia tak gemar menu yang dia masak untuk lunch, dan tak semua faris 3 tahun yang kental dan chillax kalau lepas bangun tidur mama dia tak bagi main basikal.

The conclusion is, orang yang tahu merancang, tahu apa yang dia rancang, tahu apa risiko dan future perancangan dia, tahu siapa yang luluskan perancangan dia, adalah manusia yang tidak bodoh.

#Carilah pasangan atau kawan yang tahu dan paham akan perancangan.
#Pilih lah (kalau ada) bakal imam yang tidak bodoh dalam merancang
#Kat mana level kualiti seorang pemimpin kalau tiada kemahiran ini ?
#Kita nak reject/ignore ke manusia/kawan/bf/gf/fiancee/future husband yang takde sifat2 ni ? eh, jangan jadi firaun sangat. Jangan ignore/reject, ayuh kita bersama2 lengkapkan diri dan pasangan untuk tidak jadi manusia bodoh. Guide. Courage.
Jangan jadi tidak bijak ok?






















( luvpinkja, 0312 )
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...