Followers

About Me

My photo
Johor Bahru | Mersing, Muslim, Malaysia
Walking freely wasn't a warranty for you can run.

Pages

Sunday, November 20, 2016

Perancang Teragung

Assalamualaikum

Ye sengaja aku gunakan tajuk tu supaya aku tak tergelincir sepanjang entry ni ditaip

It was not something to proud of. 

Taktau nak start mcm mana, so lets follow the flow yg aku ingat.

Period delay. Lain simptom takde. Sama macam pregnant kan Harith. Takde mabuk takde morning sickness. Buat self upt on 6th week (4 minggu period delay baru buat upt ! Hahaha act cool je tapi hati dah rasa kehadiran dia), confirm 2 line, positive pregnancy ! Alhamdulillah. Yeayyy should be next raya dah berempat.

7th week masih normal. Suami je tau berita ni. Macam first pregnancy jugak, nak tunggu confirm lepas buat buku pink baru akan beritahu family (Aku taktau kenapa aku mcm ni. Bukan nak berahsia sangat. Tapi entah, memang tak rasa nak share dgn sesiapa). Aku dah discuss dgn Shahrull, nak bgtau family ke ? Dia cakap dia respect my decision. So aku plan akan jumpa doc & buat buku on 8th week nanti. Then baru bagitau family.

End of 7th week
1st day bleeding. Tak banyak. Blood spot je sikit2. Then pergi Klinik Dr Anis (orang johor mesti tau klinik ni) untuk check up. Dah mula risau kan. Tak sedap hati. But then scan & sac sudah kelihatan. Tapi it just a sac. Doktor cakap kalau ikut size scan baru 5weeks. Mungkin aku salah kira kata nya (IMPOSSIBLE i salah kira menstrual cycle. i am so particular about my menstrual cycle. I am very sure dear doc. Sorry). Then aku assume doc ckp 5 weeks sbb base on size kan. Tak pelik la. Lagi, dia cakap bleeding at early pregnancy is normal. Ok. Then doctor set date lagi 1 minggu utk next appointment. Doc bekalkan ubat kuatkan rahim. Balik rumah teruskan kehidupan seperti biasa. Bleeding continue (still light bleeding)

2nd day bleeding. Pagi tu pergi kerja macam biasa. Dah update dekat suami, still bleeding. Dan soalan yg tak lepas dari mulut suami, 'sakit tak?, nak pergi klinik?' Jawapan aku selalunya, 'tak sakit, nanti dulu'. So both of us pergi kerja macam biasa. Dekat tengah hari tu bleeding makin heavy. Tanya Shahrull kat mana, unfortunately dia on the way masuk Pengerang. Meeting. Aku rasa mcm it was not necessary nak suruh dia balik jb on that time. Yes, aku tak sakit. So aku rasa aku boleh tunggu lepas kerja. So aku diamkan je. Dia kata nanti balik kerja pergi klinik. Ok. Petang tu aku exercise sikit balik rumah. Malam tu mood dah swing, dah mula rasa mcm period pain. But then postpone pegi klinik sebab aku swing sangat. Perasan yg ade cuma untuk tidur cepat malam tu. Letih & weak sangat. Aku tidur awal malam tu.

3rd day bleeding. Getting heavier. No more panty liner. Dah tahap guna sanitary pad. Hmmmmmm. Tapi pergi kerja jugak. Sebab tak rasa sakit, plus heavy bleeding start lepas dah masuk office. Pagi sebelum pergi kerja tu light bleeding je. Thats why aku pergi kerja. Ni taktau ni case positive kan diri sendiri nothing bad will happen ke case degil ke aku tak pasti. Huuuuu. Tapi kat office tetiba rasa cramp kat perut. Bleeding semakin laju. Ade lah discuss dgn kawan tempat kerja sorang ni, nak buat cemana ni. Dia bising dah suruh aku pergi klinik jugak. Aku dah takut ni pergi lah call cab mintak bawak g klinik mahmod**h (orang kata kalau kes camni cepat sikit urusannya. So aku kira-kira, tgh hari kang masuk kerja semula-gigih!). Sampai Klinik Mahmod**h, kat kaunter dia tanya details kat aku, aku imform 8th week pregnant, 3rd day bleeding, and terus nurse suruh aku pergi emergency HS*. OMG ! aku dah seram wey. Gelabah pon satu. Aku tanya dia,

Jauh tak emergency dari sini ? (aku naif wey sbb selalu nya Shahrull yg guide aku kemana-mana padahal HS* tu sebelah mahmod**h je -___-')

Tak lah depan tu je. Eh awak datang naik apa ?

Naik cab -_-

Ohh yeke. Kalau jalan kaki jauh sikit lah.

Then mcm mana ?

*nurse call doc*

Saya dah call doc, doc suruh awk pergi emergency jugak. No choice.

(ohhh. Ingatkan nak bagi wheelchair ke ambulans,*kata emergency kan?*)

Okay.

Awak keluar sini, belok kiri then straight je. Jumpa post guard, situ awak tanya mana shortcut nak ke emergency

*baiklah*

Maka aku berjalan kaki dgn 2.5inch wedges menuju ke emergency HS*. (dalam hati aku bermonolog 'kalaulah tau kena refer emergency, baik aku suruh cab hantar HS** je. Semua dept dlm satu  building, tak penat jalan kaki'. Letih tau berjalan dlm panas sorang-sorang camtu, Hmmm. Jadi campur sesat masuk mana-mana dept ntah, akhirnya aku sampai ke emergency HS*. Register dan tunggu turn.

8th week pregnancy, day 3 bleeding

UPT test, BP checked, Scan. Doc cakap sac still there. Sac only. Threatened miscarriage, 2 days MC. Then doc suruh pergi poliklinik HS* jumpa O&G utk setup next appointment lagi seminggu. Masa ni dah call & inform Shahrull. Berdesup Shahrull sampai. FYI, aku taktau mana datang kekuatan & keberanian utk pergi emergency sensorang. Huhu. Then dah settle kat HS*, Shahrull sampai & tunggu kat O&G Poliklinik sama-sama. Well, manusia ramai & full kat O&G tu. Aku kena tunggu turn utk jumpa doc & set tarikh. Macam rasa nak marah jugak, sbb nak set date je pun kan ? Tadi kan dah jumpa doc jugak. Adui.

Poliklinik HS*
Sementara tunggu turn buat buku tu (aku kan takde buku pink lagi), tiba tiba aku rasa ade sesuatu keluar dgn banyak nya. Cakap dgn suami nak pergi tandas sbb rasa lain macam. Sekali masuk tandas, bruufffffffffffff selambak darah keluar. Habis seluar bertompokan. Seram sejuk masa tu. Takut ade, risau, sedih, dah fikir bukan-bukan dah. Sambil duduk kat tandas tu, call Shahrull mintak belikan pad sbb semua 4 pad aku bawak habis digunakan. Bagitau dia & ws gambar kat dia. Tanya nak buat mcm mana. Then Shahrull sampai & suruh bagitau kat nurse kaunter tu keadaan aku.

Bagitau nurse aku dah tumpah darah ni, nurse tu cakap
'awk still kena tunggu turn jumpa doc sini, Sebab case awk dikira walk in patient. Patient kite since morning pun belum habis panggil lagi ni'

Ya Allah, gigil dah lutut aku time ni. Aku bukan lah nak potong que sangat pon tapi at least tolong lah tenangkan aku. Jelaskan keadaan aku. Ke suruh duduk & bersabar ke. Takde pon wey sepatah ayat dia yg suruh bertenang. Keep on suruh aku tunggu turn bila aku bagitau aku bleeding banyak. Hmm then ade satu sister (sister kot pasal baju dia biru main kain sekolah menegah tu) ni lalu & tanya kenapa.

Shahrull terus tunjuk gambar yg aku hantar tadi.
Sister tu cakap
ehh ni gugur dah ni. Keluar habis dah semua kalau mcm ni

Allahuakbar.

Then sister tu mintak pinjam handphone untuk tunjuk gambar kat doc. And keluar dr bilik doc bagitahu
'Em doctor cakap kena tunggu turn jugak. Lagi 20 patient. Macam mana ? Awak nak tunggu?'

Apa lagi option yg aku ada selain tunggu ? Aku dah takboleh fikir apa dah. Mengongoi2 kat situ jugak. Dah lah takut, sedih, kena hold pulak tu. Lagi Shahrull pujuk, lagi tak boleh berhenti air mata. Sedih nya Ya Allah. Masa ni Shahrull dah minak permission untuk inform mak.Aku pasrah je. Terbayang-bayang dah muka Harith. Sebab kitorang dah start 'cerita' kat dia, dia bakal ade adik. Kena sayang & jaga adik lepasni. Tapi semua tu dah berakhir. Nangis lagi.... Jam dah dekat pukul 4.30pm baru nampak O&G tu lengang. Akhirnya sampai turn aku jumpa doc.

(Ye aku tunggu dakat situ dengan seluar yg dah lencun dengan darah. Duduk sambil nangis kat kerusi tu more than 3hrs  -___- )

Masuk bilik doc (Shahrull kena tunggu luar sebab ade patient lain dlm bilik tu. mmm), Doc welcome aku dgn

 'Ohh awak yg heavy bleeding tadi tu ye?'

'aah'

'Kite scan jap ye' 

'ok'

Scan. Then kuat jugak lah doc tekan-tekan sambil scan tu. Tapi doc ckp sorry sebab sakit sikit, aku ok je sebab tu mmg procedure kan. Tahan je sakit. hati kata taknak tgk screen scan tu, tapi mata kuat tenung screen. Emm as expected doc cakap jugak

'Hmm takde apa-apa dah. Semua dah keluar tadi'

'kantung pon takde dah doc?'

'takde'

'So tak perlu cuci (D&C) ke?'

'Tak perlu'

Then ade lah sikit procedure guna alat yg ibu-ibu paling tak suka ni. Then doc nak bagi mc, aku cakap emergency tadi dah bagi 2 hari. Aku tanya doc, lepas 2 hari ni sy boleh kerja macam biasa ke? Doc cakap boleh takde masalah. Doc bagi satu notes paper, utk pergi wad barat 3 untuk ambil ubat (suntikan) elak darah beku sebab kat poliklinik tu takde ubat nya.


Aku tunjuk kat nurse wad 3 tu, then dia tanya aku balik 'abih dah ko tadi ? gugur doh ke? (habis dah ke tadi ? Gugur dah ke)

I was like -____________-'

Ok inject & balik (inject tu sakit dari biasa. Bisa !). Balik dengan mak & Harith sekali. Start kepala pusing & loya. Masa tu perintah 'tak boleh angkat Harith & takboleh kerja berat' berkuatkuasa serta merta. Confinement phase start ! (2 weeks & working normally)

Mungkin bagi mereka (O&G staff) takde apa yang serious untuk 8 weeks miscarriage. Mungkin banyak lagi kes serious yg penting & menyedihkan dlm hidup mereka. That is why they act normal & tanpa riak simpati tengok aku yg dah lembik menunggu lebih dr 3 jam.

Masa phase ni, memang agak berat untuk aku. Hanya mampu tengok Harith & pelok cium dia sambil nangis. Sedih. Sebak sangat. Well, kau akan paham kenapa orang tua-tua kata org berpantang sebab gugur ni dia lagi kena hati-hati dari pantang org bersalin biasa. Sebab nya, kau berpantang tanpa baby di sisi. Kalau pantang biasa tu, sakit-sakit, makan nasik dgn ikan bakar pon sejuk hati lepas susu kan baby. This time, kena berpantang dan termenung sendirian. Takde pape. Takde berpantang & susu kan baby sejam sekali. Takde. 

Thats why aku prefer untuk naik kerja seperti biasa. Badan pun dah rasa kuat (tak lemah). Lauk pantang bawak bekal dari rumah setiap hari. Panaskan kat pantry. Berurut 2 hari, Taktau kalau duduk rumah sensorang jadi apa. 

Alhamdulillah pantang 2 minggu tanpa PPD. Aku boleh terima hakikat yg aku keguguran. Allah maha mengetahui. Banyak nasihat & pesanan yg aku ingat dan ambil precaution untuk next pregnancy. 
  • Jangan buat kerja berat waktu awal pregnancy especially 1st trimester tak kira mengandung anak kelapan sekalipon (contoh dukung anak 8kg kehulu kehilir, alih tilam untuk tukar cadar, dan angkat bakul kain)
  • Pastikan cukup tidur & rehat 
  • Jaga pemakanan (aku takde masalah part ni inshaAllah)
Dah kalau takboleh buat kerja harian tu siapa yg nak buatkan ? 
Belajar lah mintak tolong orang. Mintak tolong, bukan arah kan. Pastikan mereka faham situasi anda. Memang lah kite tak suka susahkan orang, suruh-suruh2 orang tolong kite kan. Tp cuba lah positif, anda perlu buat mcm tu untuk insan yg  anda sayang. So kena jaga diri sendiri bukan sebab suka-suka. Ok ? :-)

Aku tak blame sesiapa pun dalam hal ni. Even staf hospital & klinik pon tak menjadi sebab keguguran aku ni. Cuma ade lah sikit ralat dan terkilan dgn layanan sesetengah pihak yg aku cerita kan (mungkin kesan dari keguguran, aku jadi sensetive terlebih. Hee). Kalau aku naif dari segi normal prosedure, im sorry. My bad. Aku bercerita untuk panduan bg yg berhadapan situasi mcm ni, do & dont's serta ini adalah gambaran kalau berdepan dgn situasi mcm aku. Jangan buat kesilapan macam aku.

Semoga ada yang hikmah terbaik & rezeki lain untuk kami. InshaAllah.
##Thanks pada suami yg sentiasa ade disisi tak kira masa dan situasi. Terima kasih utk segala  pancaindera yg awak kongsi dgn saya. Juga pada keluarga yg menjaga & amnbil berat, i love you all.
( luvpinkja, 0312 )
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...